Nieuw horecabeleid voor Breda

Gepubliceerd op: woensdag 28 juli 2021 | 11:05
De gemeente Breda heeft in samenwerking met verschillende belangenpartijen een nieuw horecabeleid opgesteld.

Dit ligt de komende 7 weken ter consultatie voor. Het nieuwe plan vervangt de horecavisie uit 2005 (in 2011 herijkt). Het plan zet in op een toekomstbestendige horecastructuur in de stad, met een gezond ondernemersklimaat. Ook is de motie van de Bredase gemeenteraad over clubcultuur in het plan verwerkt. 

De horecasector kent een roerige tijd met veel onzekerheden waarin continu gevraagd wordt flexibel te zijn. In deze periode heeft gemeente Breda samengewerkt met de Koninklijke Horeca Nederland Breda  om waar mogelijk de horeca bij te staan. Dat heeft onder meer geleid tot tijdelijke afspraken over huurprijzen (convenant ketensolidariteit), de mogelijkheid tot individuele begeleiding (‘roadmap horeca’) en een aantal praktische afspraken met de branche die ondernemers helpen om zo goed mogelijk door de crisis te komen (herstelplan horeca). Ook worden de krachten gebundeld om de horeca snel aan meer personeel te helpen.  

Uitgangspunten 
Het is nu tijd om ook perspectief te creëren voor de lange termijn. Het nieuwe horecabeleid geeft richtlijnen over de plekken waar horecazaken zich kunnen vestigen en onder welke voorwaarden. De bestaande horeca-categorieën blijven bestaan, maar zijn waar nodig beter gedefinieerd of toegelicht. Om de horecagebieden aantrekkelijk te houden, wil de gemeente in principe dat nieuwe horecaondernemers zich vestigen op plekken waar al een passende horecabestemming op ligt. Tegelijkertijd zet de gemeente in op kwaliteitsverbetering van de horeca, bijvoorbeeld door het aanbieden van een intakegesprek voor startende horecaondernemers.  

In het nieuwe horecabeleid is ook de door de Bredase gemeenteraad aangenomen motie ‘clubcultuur’ verwerkt. Horecaondernemers kunnen incidenteel onder bepaalde voorwaarden ontheffing krijgen om ’s nachts langer open te zijn. Die voorwaarden betreffen onder meer: - programmering moet afwijken van normale bedrijfsvoering, - verplichting tot kaartverkoop en - het inzetten van straatcoaches om toe te zien op een ordelijk vertrek van de gasten.   

‘Belangrijk voor Breda’ 
Wethouder Boaz Adank: “Hoe mooi is het dat, in een tijd waarin de sector enorm onder druk staat, verschillende belangenpartijen in Breda toch tijd vrij hebben gemaakt om te werken aan een nieuw horecabeleid. Juist nu is een helder perspectief voor onze horecaondernemers van belang. Een bestendige toekomst van de horeca is ook belangrijk voor de stad Breda. De horecabranche biedt werkgelegenheid, maakt deel uit van de identiteit van Breda en maakt het aantrekkelijk om de stad te bezoeken en er te verblijven.” 

Proces en participatie 
Het nieuwe horecabeleid is het resultaat van een lange periode van onderzoek en voorbereiding. Daar is onder meer een onderzoeksbureau bij betrokken en een vertegenwoordiging vanuit de horecabranche. Er is een  brede enquête uitgezet en er zijn meerdere stakeholdersbijeenkomsten gehouden. “We zijn blij dat we actief zijn betrokken bij het proces ter vorming van de nieuwe horecavisie” zegt voorzitter Marijn van Dijke van de Bredase tak van KHN. 

Consultatie 
De laatste stap in het participatieproces is de formele consultatie, die nu start. Dit wil zeggen dat iedereen in de gemeente de kans krijgt om te reageren op het concept beleid, voordat de gemeenteraad van Breda er een besluit over neemt. Het document is te vinden in het gemeenteblad op OfficieleBekendmakingen.nl.

Breda Business Plaza is een initiatief van Business Plaza Nederland. Business PLaza Nederland biedt met Breda Business Plaza alle Bredase ondernemers een platform om zich te profileren.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief.

Ontvang periodiek lokaal nieuws, uitnodigingen voor evenementen, vacatures en aanbiedingen.

*  Website URL